OK1AMM – OK1HH – OK2BOB      ALANDY 2012

 

 

      O návštěvě Alandských ostrovů, OH0, jsme uvažovali po naší expedici na norský ostrov Finnoy v roce 2010. Tehdy jsme využili nabídku jedné cestovní kanceláře, která zajišťuje zájezdy pro rybáře do Norska. Letos jsme našli na internetu nabídku CK, která dělá zájezdy busem a trajektem na Alandy, termín byl první celý týden v květnu a cena pro nerybáře byla 13500,- Kč. Jak termín tak především cena nám nevyhovovala. Surfováním po „inetu“ jsme zjistili, že společnost Viking Line zajišťuje nejen dopravu trajekty, ale i ubytování, dle bohatého výběru z jejich katalogu. Na třetí pokus nám „vyšla“ volná chata pro 4 osoby, pár metrů od moře, 8 km JV od hlavního města Mariehamnu se zastávkou busu vzdálenou asi 200m. I cena vzhledem k poslednímu předsezonnímu termínu (konec června) byla velmi příznivá. Když jsme k tomu připočítali cenu dopravy (se slevou pro seniory) a jeden nocleh v hotelu ve Stockholmu, dostali jsme se na méně než poloviční cenu, kterou požadovala „rybářská“ CK u nás. Nebylo tedy co řešit.
      V pátek 22.6. jsme v 18.45 vyrazili z Prahy busem do Stockholmu, kam jsme dorazili v sobotu v 16 hod. V 18.10 jsme z téhož stanoviště (terminal – city) odjeli busem Viking Line do asi 30 km vzdáleného přístavu Kapellskär a odtud trajektem do hlavního města Aland, Mariehamnu. Přesně ve 23 hod. místního času (ve Finsku je čas plus 1 hodina) jsme přistáli v Mariehammnu a pak následovala cesta taxíkem do „naší“ chaty č. 100931 v Lemströme v okrese Lemland. O našem příjezdu jsme předem informovali majitele chaty, který bydlí asi 400m od ní a cestou taxíkem jsme přemýšleli zda jet přímo k chatě, anebo se nejprve zastavit u majitele pro klíče. Nakonec jsme vsadili na severskou poctivost a vzhledem k pokročilé půlnoční době jsme jeli přímo k chatě. Klíče byly ve dveřích chaty, chata připravená k použití a majitel za námi přišel až v pondělí odpoledne, aby si vyzvedl voucher na ubytování...       Po příjezdu následoval spánek až do 8 hod. dopoledne a poté následovalo opět cestování a to taxíkem do přístavu Berghamn na poloostrově Eckero odkud jsme ve 12:10 hod. vyrazili lodí na nedaleký (28 km vzdálený) Market Reef, OJ0. Nedělní termín návštěvy OJ0 jsme byli nuceni použít, protože do 1.7. jezdí výletní člun na OJ0 jen v sobotu a v neděli. Po 1.7. jezdí již denně, ale je to také závislé na tom zda se sejde dost výletníků (člun je pro 12 osob) a také hlavně na počasí. Výlet jsme měli domluvený s kapitánem Matsem samozřejmě předem přes internet.
      A tak jsme v neděli 24.6. ve 1330 hod., pravděpodobně jako první čeští radioamatéři (v knize návštěv jsme nikoho podobného nenašli), vstoupili na DXCC zemi OJ0 – Market Reef. K samotnému přistání je nutné podotknout, že ostrov nemá nějaké klasické přístaviště, ale loď při příznivém počasí přistane přímo u kamenitého břehu, kde se „opře“ o dvě velké ukotvené pneumatiky (tzv. odrážeče neboli fendry) a cestující vystupují přímo z paluby na velké oválné „šutry“.
      Ostrov má rozlohu asi 3 ha. Na ostrově nás přivítala paní Heidi Vanhanen, která zde zastává funkci správce sdružení majáku Kaseura na Market Reefu. Maják je vlastně původní stavba, nijak moc nemodernizovaná, je to v podstatě takové muzeum, kterým nás paní Heidi provedla s patřičným výkladem. Samozřejmě, že měla dobré znalosti o radioamatérech, poněvadž na OJ0 již byla řada expedic, dobře se např. zná s Marttim, OH2BH. Maják i přilehlé budovy jsme si dobře prohlédli, přešli jsme i na švédskou část ostrova, kde jsme, ale byli nevítanými hosty pro hnízdící racky, kteří na nás s velkým pokřikem nalétávali, připadali jsme si jak v Hitchcockově hororu „ Ptáci“.
Krátce k historii majáku na OJ0, jak jsme se dověděli od paní Heidi:
Výstavba majáku začala v květnu 1885, jako společná stavba Finska a Ruska, ale následující velká bouře poničila vše včetně stavebního materiálu. Maják tak byl dokončen se zpožděním a zprovozněn 10. listopadu 1885. Také se zjistilo, že maják byl vlastně postaven na švédské straně ostrova. Úředně „přešel“ na finskou stranu po dohodě o novém vytýčení hranic až o sto let později, v r. 1985!
V roce 1887 byla na severní straně ostrova postavena velká žulová stěna jako ochrana majáku (vlnolam).
V r. 1819 byl maják opravován (dveře, okna) a na jižní straně vybudován sklad.
Během I. světové války v letech 1914 – 1917 byl ostrov opuštěn.
V r. 1929 byla provedena plynová přípojka do horního patra, zamontována nová světla (mlhovky) a postaven betonový most mezi majákem a skladem.
V letech 1941 - 1944 byli na majáku vojáci, kteří se střídali ve strážní službě - 1 – 5 osob.
V r. 1949 strážce majáku Karlberg vybudoval dílnu v horním patře majáku. Tato dílna byla při naší návštěvě v rekonstrukci, jinak tato místnost také slouží jako QTH pro radioamatérské expedice.
V r. 1954 je přistavena menší budova pro umístění dieselagregátů.
V r. 1976 se původní „zářič“ majáku převezl do muzea na Alandách a byl nainstalován nový zářič (napájený plynem).
V r. 1976 byl maják „automatizován“ (bez obsluhy).
V r. 1989 je modernější „zářič“ nahrazen světelnou sadou zářičů a napájen je také pomocí slunečních kolektorů. V dnešní době důležitost majáku vzhledem k GPS silně poklesla.
Od r. 2007 finská asociace "Maják“ pronajímá maják a otevírá jej pro širokou veřejnost. Další jednání o využití a provozu majáku do budoucna se čekají.
A ještě důležité datum pro radioamatéry. Od r. 1970 je Market Reef zařazen do seznamu zemí DXCC s prefixem OJ0.
      Tolik k historii majáku na OJ0. Možná to někoho nezajímá, nakonec dost materiálu o OJ0 je i na internetové Wikipedii, ale tyto uvedené skutečnosti tam všechny nejsou a vzhledem k tomu, že jsme paní Heidi slíbili, že si uvedené informace nenecháme jen pro sebe, tímto je zveřejňujeme. Sdružení „Maják“, které na ostrově funguje jen přes letní období, rádo přivítá všechny zájemce o radioamatérské vysílání z OJ0. Zájemci mohou kontaktovat paní Heidi e-mailem: heidi.vanhanen@metla.fi
Rovněž přidáváme kontakt na lodního dopravce kpt. Matse Sjoestroema: myboatcharter@aland.net
Jinak doprava je možná i helikoptérou z finského Mariehamnu (asi 15 minut letu), ale toto jsme nezjišťovali.
      Na ostrově jsme „prožili“ při letním krásném počasí pěkné nedělní odpoledne. Po návratu do přístavu na Alandách jsme si ještě prohlédli budovu nejstarší pošty na Alandách a současně nejzápadnějšího celního a poštovního úřadu carského Ruska a z nedaleké autobusové zastávky jsme v 18 hod. odjeli do Mariehamnu, zde přestoupili na další bus a v 19 hod. jsme byli v QTH/ chatě.
      Následovala rychlá montáž antény, dipolu 2x7,25m, který jsme vzhledem k terénu postavili jako sloper- dipol, natažený ze stromu (z výšky asi 8m) směrem k moři, konec antény byl ve výšce 4m. Bohužel se nám nepodařilo, vzhledem k malé volné ploše, nainstalovat tolik „úspěšnou anténu“ smyčku, delta loop 82m, která se nám tak osvědčila při vysílání z SV5. Použili jsme tedy jen 41m délky této antény a natáhli ji jako sloper LW ze stromu k moři, kdy spodní konec antény byl jen 1m nad vodou.
      A tak jsme konečně v neděli 24.6. v 1830 UTC zahájili vysílání z OH0, kdy si k TCVRu FT897 sedl Jindra, OH0/OK1AMM, aby vyvolal první pile-up v pásmu 30m. Jinak jsme pro vysílání používali i TCVR ICOM 706.
      Není každý den posvícení, toto pravidlo se potvrdilo při vysílání v prvních třech dnech. CNDX hlavně na horních pásmech byly velmi proměnlivé, zkrátka většinou to bylo „rybaření“. Moc jsme přitom vzpomínali na „žně“ při vysílání z SV5/ostrova Kos. Druhá polovina týdne již byla lepší, dokonce 2x se odpoledne a navečer otevřelo pásmo 50 MHz. Také počasí od pondělí do středy nebylo nic moc. V noci pršelo a „zahradnický“ déšť pokračoval zpravidla i dopoledne, aby se pravidelně po poledni objevilo sluníčko. Zima, ale nebyla, ráno byla teplota kolem 15°C, přes den 23 – 25°C. Nejkrásnější počasí bylo ve čtvrtek 28.6. a toto využili Franta, OK1HH a Bob, OK2BOB k celodennímu výletu do Finska, do bývalého hlavního města Turku.
      Tento výlet začal časně ráno busem Viking Line, který nám zastavil ve 2 hod. ráno na zastávce u chaty a zavezl nás do přístavu Langnäs na východním pobřeží Aland, z přístavu nás dovezl trajekt do Turku, kam jsme dorazili v 7 hod. ráno. Turku nám připomnělo svoji starší architekturou a nábřežím kolem řeky Aary malý „Petrohrad“ (ruská architektura a řeka Něva). Jinak je to město, které skutečně stojí za návštěvu a prohlídku.
      Zpáteční cesta z Turku trvala od 20 hod. až do 0130 hod, kdy jsme dorazili do naší chaty, kterou jsme mimochodem ještě před odjezdem na OH0 nazvali anglicky „COOLNA“, dle fotografie v katalogu a také dle seriálu na TV Nova „Ulice“. Kůlna to samozřejmě nebyla, chata měla celkovou plochu 45m2, dvě samostatné ložnice, perfektně vybavenou kuchyňku, velký obývák s krbem a malou umývárku a elektrické vytápění. Suché WC bylo spolu s velkou koupelnou a saunou asi 40m od chaty. A hned vedle byla pravá finská sauna, kterou pěkně roztopil OK1HH.
      Jinak jsme také udělali pár výšlapů do okolí, nádherná, klidná příroda a také do hlavního města Mariehamnu. Toto město má zajímavou výsadu pro cestující. Veřejná doprava má ve městě dva okruhy (červený a zelený), busy jezdí v intervalu 20 minut (v neděli 60 min.) a doprava je pro všechny cestující (bez ohledu na věk) zdarma! Další veřejná doprava na Alandách je také velmi dobře provozována a to celkem pěti hlavními linkami. Vozovky jsou v perfektním stavu. Celkově na nás Alandy budily dojem jednoho velkého krásného přírodního klenotu, národního parku. Kdybychom neměli zabukovány jízdenky na trajekt a bus, určitě bychom si pobyt o týden prodloužili.
      Týdenní pobyt velice rychle „utekl“, v sobotu 30.6. jsme ráno ukončili vysílání, odjeli busem do Mariehammnu, ve 13 hod. nám jel trajekt do švédského Kapellskäru, dále bus do Stockholmu, kam jsme dorazili kolem 16 hod. odpoledne. Pak následovalo ubytování v blízkém hotelu od Terminal-city, ještě večerní procházka Stockholmem a ráno v neděli 1.7. jsme v 9 hod. vyrazili mezinárodní autobusovou linkou směr Praha (se zastávkami v Jonköpingu, Malmö, Kodani, Berlíně), abychom v pondělí ráno v 06.15 vystoupili na ÚAN v Praze Na Florenci.
      V našich denících bylo celkem 4000 navázaných QSO se všemi kontinenty a 70 zeměmi DXCC. Z OK-OM „máme“ celkem 300 stanic. Těšíme se na další vysílání, možná ještě v tomto roce.
NSL a díky všem kdo nás zavolali.
OK2BOB


A zde jsou fotografie:

naše QTH, chata u Lemlandské zátoky, grid loc.KP00AC naše QTH, chata u Lemlandské zátoky, grid loc.KP00AC
naše QTH, chata u Lemlandské zátoky, grid loc.KP00AC naše QTH, chata u Lemlandské zátoky , grid loc.KP00AC
naši nejčastější "hosté" náš hamshack OH0
Jindra, OK1AMM a jeho "pileup" občas se dalo vysílat i z terasy u chaty, Bob
pobřeží Lemlandu je olemováno rekreačními objekty k pronajmutí minipřístav Berghamn, odkud jsme jeli na Market Reef
kapitánský "pult" člunu,který nás dopravil na OJ0 blížíme se k OJ0
vylodění na Market Reefu vylodění na Market Reefu
Jindra byl první na OJ0 a byl přivítán paní Heidi Franta,HH, "zuřivě fotoreportéruje"
Market Reef, OJ0, od r. 1970 země DXCC Market Reef, OJ0, od r. 1970 země DXCC
Market Reef, OJ0, od r. 1970 země DXCC Market Reef, OJ0, od r. 1970 země DXCC
Jindra, AMM, v místnosti, která sloužila jako QTH pro expedice v OJ0. Nyní se místnost opravuje. paní Heidi a Franta, HH vybírají obrázky Market Reefu
pohled z majáku heliport
i na Market Reefu rostou květiny ! Jindra, AMM. Pravá noha ve Švédsku, levá noha ve Finsku a časový posun 1 hodina!
zeď - vlnolam "skladiště"
"skladiště" takové agregáty jsou na OJ0 celkem tři
"náš" člun čeká na zpáteční plavbu NSHL Market Reefe !
a opět na Alandách, přistání nejstarší pošta na Alandách a nejvýchodnější pošta a celnice bývalého carského Ruska v Berghamnu
v 1815 nám pojede bus do Mariehamnu odjezd z přístavu Langnas (v 0230) do finského Turku
přístav v Turku hrad (velká tvrz) v Turku
u řeky Aara je v Turku velké námořní muzeum u řeky Aara je v Turku velké námořní muzeum
u řeky Aara je v Turku velké námořní muzeum u řeky Aara je v Turku velké námořní muzeum
u řeky Aara je v Turku velké námořní muzeum u řeky Aara je v Turku velké námořní muzeum
kdo nezapomněl? Město Turku? nebo Leningrad? muzeum umění v Turku
nábřeží řeky Aary řeka Aara s katedrálou v pozadí
řeka Aara s katedrálou v pozadí slavnosti výročí katedrály
slavnosti výročí katedrály slavnosti výročí katedrály
odjíždíme z Aland, z přístavu Mariehamn do příštího dne přenocujeme v tomto hotelu ve Stockholmu
zastávka v Kodani (AMM a HH) v dánském Gedseru jsme se nalodili s busem na trajekt, který nás zavezl do německého Rostocku
západ slunce na Baltu poslední snímky (HH), než nastane noc a ráno budeme v Praze....