SV9 - Kréta 2011

           

           

           

Po loňské  radioexpedici na norský ostrov Finnoy (EU-055) jsme se letos vydali ve stejné operátorské sestavě  (OK1AMM, OK1HH a OK2BOB) na ostrov Krétu s tím, že se pokusíme navštívit i některý  z mnoha  pobřežních ostrovů Kréty (EU-187).

Na cestu jsme se vydali  v sobotu 14.5.2011  v 18 hod.  z Prahy . Využili jsme služeb jedné známé pražské cestovky, která se zaměřuje hlavně na Řecko. A protože první a poslední zájezdy v předsezoně a posezoně jsou tzv. kombinované, zahrnovala cesta tam  67 hodin. Tedy cca 12 hodin jízdy busem z Prahy do italského přístavu Ancona, odkud jsme v dopoledních hodinách odjeli trajektem do řeckého přístavu Patras.Na tomto trajektu jsme strávili 22 hodin příjemné plavby se skvělým počasím. Po příjezdu do Patrasu jsme přejeli busem přes pevninské Řecko a Korintský kanál do přístavu Pireus u Athén  a odtud jsme pokračovali trajektem přes noc na Krétu do přístavu Chania. Překvapením  byl sám trajekt T/S El Venizelos (volací znak SWWZ) největší osobní loď s mateřským přístavem ve středomoří, postavená v roce 1992 v Gdyni, dlouhá 175m a široká 28m, DWT 5351 tun, do které se běžně vejde 1100 aut a 2500 pasažérů (max. až 3200).  V úterý  17.5.  ráno jsme připluli do Chanie, pak už jen následoval  asi  dvacetiminutový transfer  do městečka Agia Marina .

Ubytováni jsme byli v apartmánové jednodnopatrové budově stojící v mírném návrší   300m od moře. I když jsme měli domluvené ubytování v prvním patře, nakonec jsme skončili v přízemí, protože první patro zabrala dánská výprava cyklistů.

Po příjezdu a ubytování  jsme se dali do budování antén. Díky laskavosti majitelky objektu nebyl problém se dostat na střechu a zde „montovat super-simple“ antény . Tedy  1x LW 41m, která vedla z přízemí kolem stěny na střechu, dále přes střechu na dvou asi dvoumetrových  bambusových tyčích  na druhou stranu budovy a odtud šikmo ze střechy do „olivové“ zahrady, kde byla provázkem přivázána. Další anténa byl  dipol 2x7,25m se středem  na bambusové tyči (s úhlem asi 150 stupňů) směrována na sever. Dipol byl napájen koaxem RG58  15m dlouhým přes ant. člen MFJ941E. Vzhledem k jednoduchosti  výbavy jsme měli  vysílací QTH vybudované během necelé hodinky a i s krátkým odpočinkem jsme vysílání zahájili prvním QSO s SU9VB na  18 MHz v 1152 UTC. Všechna spojení byla udělána jen na ICOM 706 , max. pwr. 100W. Celkem jsme navázali necelých 5000 QSOs,

z toho 90% byla spojení 2xCW. K dispozici mám jen svoji statistiku spojení: Navázal jsem 2400 QSOs z toho 368 spojení s OK a 74 spojení s OM stanicemi. Přála nám dosti sporadika a tak jen v pásmu 6m jsem pracoval s 381 stanicemi (EU,AS,AF). U rigu jsem strávil celkem 48 hodin , což byl průměr  4 hodiny na jeden den. Jindra , OK1AMM navázal  1800 QSOs a také asi 400 spojení v pásmu 6m.  Franta , OK1HH se věnoval více turistice, prošel horskou soutěsku Samaria, navštívil Heraklion a palác Knossos, jeden den  se projížděl  na vypůjčené motorce převážně po poloostrově Akrotiri  a  trajektem  návštívil blízký ostrov  Karpathos (SV5- Dodekanés) a ještě  si  vylepšil své skóre v žebříčku DXFC.

 No a jak to bylo s plánovanou návštěvou pobřežních ostrovů Kréty?

Jeden z ostrovů jsme měli přímo před nosem, asi 500m od Agia Mariny je ostrov Agios Theodoros, který je ale pro běžné návštěvníky nepřístupný. Je to národní park, kde vládnou jen divoké kozy a na ostrov je dovolen přístup vždy jen 8. června , kdy se zde koná oslava svatého Teodora. O nepřístupnosti tohoto ostrova jsme věděli již z internetové Wikipedie a proto jsme o nějaké návštěvě a případným vyřizováním povolení ani neuvažovali.

Další ostrov , který by stál za návštěvu byl ostrov Imeri Gramvousa  u západního pobřeží Kréty. Tento ostrov má rovněž statut národního parku, ale je možné jej navštívit výletní lodí z nedalekého přístavu Kissamos. Výlet je asi půldenní s tím, že  první zastávka je na ostrově Gramvousa , kde je možné navštívit (po asi 20 min. výšlapu v horském terénu) starobylou Benátskou pevnost, anebo se koupat a slunit na malé pláži v blízkosti přístaviště. Pobyt na ostrově je tak časově omezen asi na 90 minut, protože další zastávkou výletní lodi je kouzelná zátoka Balos. Na tuto zátoku se výletní loď vzhledem k svému ponoru nedostane, takže asi 150m od  břehu výletníci přestupují na malé motorové čluny, které je dopraví na velikou a dlouhou pláž zátoky Balos , která je, ale již na pevnině Kréty.

A nyní k naší návštěvě ostrova. V ponděli 23.5. navečer jsem s Jindrou , OK1AMM zašel do nedaleké půjčovny aut a s majitelem „rent car“ jsme si domluvili zapůjčení Škody Fabia na 2 dny. Majitel byl velmi vstřícný, říkal, že má letos poprvé v nabídce aut i Škody Fabie a pěl na ně chválu. Když se dověděl, že Jindra má doma také Fabii a proto si chce půjčit Fabii i na Krétě tak nám dal dokonce  slevu. V úterý 24.5.  ráno jsme vyrazili západním směrem do přístavu Kissamos. Náš záměr byl jasný, po příjezdu do přístavu si z auta vypůjčíme akumulátor , který použijeme k vysílání z ostrova. Akumulátor se nám podařilo odpojit, ale bohužel již ne vytáhnout . Chyběl nám totiž nástrčkový klíč, kterým bychom uvolnili šroub, který držel akumulátor zespodu. Kombinační kleště na toto bohužel nestačily. Vyrazili jsem tedy na ostrov Gramvousa výletní lodí asi v 1030 hod.místního času  bez TCVRu. Po asi hodinové plavbě jsme přistáli u ostrova a pak následoval již výše popsaný program. Jaké bylo naše překvapení , když jsme zjistili, že nedaleko minipřístaviště je pár přízemních budov , které mají na střechách sluneční kolektory  a na jedné z budov dokonce trvalé svítí asi 40Wattová žárovka,….a na stěně je i el. zásuvka.   Tyto informace nám nepodal, ani delegát cestovky, který na Gramvouse několikrát byl  a informoval nás tak, že nás vlastně od nějakého vysílání odrazoval. Na ostrově prý nejsou žádné stromy, ani budovy , rostou tam jen agave a jinak kromě malé pláže jsou tam jen skály. Opak byl pravdou , budovy tam byly, stromy také, i když jen max. 3m vysoké středomořské pinie. Ale to, že je tam možnost i připojení na elektřinu nás šokovalo,…. Nakonec nás „utěšilo“ to, že výlet byl kratší než se čekalo, na vysílání by bylo jen asi 45 minut a směrem na Evropu se od  jediného vhodného QTH  tyčila vysoká skalní stěna. Máme tak informace o možnosti  vysílání z Gramvousy a pokud tam nějaký OK/OM zavítá může tyto informace využít.

Druhý den , ve středu 25.5. jsme ještě využili zapůjčeného auta a vydali se napříč Krétou od severu k jihu, z Agia Mariny do Paleochory . Paleochora je jeden z přístavů odkud se jezdí na ostrov Gavdos, nejižnější místo Evropy. Projeli jsme nádhernou horskou scenérii a asi v polovině cesty jsme u silnice uviděli  stožár s velkou KV yagi anténou. Bylo to QTH Johna, SV9AHZ, který, ale nebyl doma , dle sdělení sousedů dojíždí do zaměstnání do Chanie. V Paleochoře jsme si také potvrdili internetové informace, že trajekt na ostrov  Gavdos jezdí v květnu 2x týdně a to jen za příznivého počasí. Už se prý také mnoha turisůtm stalo, že jim zpáteční trajekt vzhledem k počasí nejel a neplánovaně se tak na Gavdosu zdrželi. To pro nás nepřipadalo v úvahu, protože na sobotu 28.5. jsme již měli zabukované letenky z Chanie do Prahy. Co k tomu říci? Zdá se, že se mně a Jindrovi ohledně vysílání z EU-187 (pobřežní ostrovy Kréty) lepí trochu smůla na paty. Vzpomněli jsme si totiž na naši poslední návštěvu Kréty v říjnu 2005, kdy jsme chtěli navštívit ostrov Koufonisi, přijeli jsme do přístavu , vytáhli z auta akumulátor a čekali na odjezd lodě. Hodinu před odjezdem přišel kapitán lodě a řekl, že výlet na ostrov nebude, že je špatná předpověď počasí. Tak snad se nám to Jindro podaří někdy v budoucnu do třetice ?? vysílat z nějaké EU-187 ??. Uvidíme,……

A ještě pár vět k vysílání. Cndx byly dosti proměnlivé, určitě ne stabilní. Co se týká DX spojení ,  nejhůře dopadla Oceánie, spojení jen s VK a ZL. Tradičně málo bylo stanic z Jižní Ameriky a Afriky. Dobře chodili Japonci na 30m a v druhé polovině noci nás zavolala řada stanic z VE/W. Z OK/OM stanic se podařilo Standovi, OK2SG, navázat se mnou spojení na všech 10 pásmech (160 – 6m). Congrats Stando. Za tento „výkon“ mám pro Tebe Stando připravenou „zlatou medaili THANKS“.

12 vysílacích dnů uběhlo jako voda, IC706 byl v činnosti až 14 hodin denně,  mám jej  letos v držení již 15 rok, stále dobře slouží a doufám, že ještě pár expedic zažije.Naši expedici ukončil v sobotu 28.5.  posledním spojením Jindra , OK1AMM  s RU4HD v pásmu 30m v 0230 utc (0530 místního času).

Pak následovalo rychlé sbalení, demontáž antén, odjezd na letiště Chania a v 1130 jsme již přistáli na ruzyňském letišti. Zpáteční cesta trvala čtyři a půl hodiny!

Díky všem za zavolání a doufám zase NSL příští rok, anebo ještě letos?  73‘s, OK2Bob.


A zde je pár fotografií

   v úterý 17.5. ráno nás vítala Kréta

   první kroky po vylodění v Chanii, OK1AMM a OK1HH

   naše QTH v Agia Marina

   OK1HH, Franta je QRV

   když se nedostanu na Ag.Theodoros tak u něj budu alespoň lovit, OK1AMM

   OK1AMM QRV

   přistání na Gramvouse

   výstup k Benátské pevnosti

   zde by se dalo vysílat

   Benátská pevnost

   na Gramvouse je elektřina !

   převoz do zátoky Balosa

   QTH SV9AHZ

   i Kréta má své mučednické obce. Obec Floria (něco jako naše Javoříčko)

   OK2BOB QRV

   vařili jsme si sami

   předposlední den byla bouřka zapršelo

   odlet, bye-bye Kréta