Radioexpedice na ostrov Lesvos - IOTA EU - 049

O naší návštěvě ostrova Lesvos rozhodla výhodná nabídka jedné známé slovenské cestovky, která se specializuje na Řecko. A tak jsem spolu s Vildou, OK2BC, v sobotu 20.6.2009 vyrazil na již známou autobusovou cestu (viz Thassos 2008). Cesta vedla stejně jako v loňském roce přes Maďarsko, Srbsko, Bulharsko a končila asi po 22 hodinách v řeckém přístavu Kavala.
   Zde jsme přestoupili na trajekt a po 11 hodinové (velice příjemné) plavbě s mezipřistáním na ostrově Limnos, jsme v 1 hodinu v noci přistáli v přístavu Sigri na západním pobřeží Lesvosu. Poté následovala asi 90 minutová jízda autobusem do našeho „působiště“ městečka (či větší vesnice) Anaxos, rychlé ubytování a ještě rychlejší spánek, relax.
   No a dopoledne jsme rychle připravili k provozu naše jednoduché antény, LW 27m a vertikální drátovku 7m připevněnou izolepou na rybářském biči. Tyto antény jsme ještě v průběhu dalších dnů rozšířili o dipoly 2x19m a 2x5m. Naše apartmá bylo ve vile Filoxenia, samozřejmě v prvním poschodí (více poschodí vila neměla). Okolo vily byl dosti stísněný oplocený prostor, jinak samé olivy, další vilky, penziony či hotely a to vše nezbytně zadrátováno silovými a telefonními kabely, tak jak to v jižních zemích bývá,…
   Vzhledem k velikosti pokoje jsme „vybudovali“ dvě pracoviště a to jedno pro FT100 a druhé pro IC 706. Bohužel vzájemná blízkost stanic prakticky vylučovala souběžný provoz, pouze pásmo 50MHz se dalo provozovat bez většího QRM od druhé stanice.
   A tak zhruba po 0800 UTC, v pondělí 22.6.2009 se „on the air“ objevily dvě stanice: SV8/OK2BC/p a SV8/OK2BOB/p. Vysílání jsme věnovali především ranní a večerní čas, počasí bylo po celou dobu našeho pobytu vynikající s teplotami přes den kolem 30C. Jen jeden den (čtvrtek 25.6.) bylo většinou oblačno s asi 3 hodinovou bouřkou, ale kolem 15 hod. místního času už to bylo vše opět v pohodě.

Jinak kromě vysílání jsme měli na programu i pár výletů do sousedních měst Petra a Mylovos a do hlavního města ostrova Mytillini. V Mylovosu jsme navštívili Petra, OK2SPS, který zde trávil svoji dovolenou ve shodném termínu jako my, ale s leteckou dopravou z Brna. Petr nás rovněž navštívil v Anaxosu, ale slibovaný pile-up SSB se mu vytvořit nepodařilo, holt condx se spíše přiklánějí k Davidu Archibaldovi než k „vědátorům“ 21.století,….
   Vlastně co se týká podmínek šíření, tak oproti loňskému QRV z Thassosu, se nám několikrát otevřela i pásma 21 – 28 MHz a v podvečer (po návratu z pláže nebo z výletů) jsme si zavysílali i na 6m. Oba jsme preferovali CW provoz, při kterém se občas tvořil i pile-up.

Celkem jsme navázali 3600 QSOs, z toho nejvíce na 30m (1400 QSOs), 6m- magic band jsme využili 3x a zde jsme navázali 204 QSOs. Různých OK stanic máme v denících přes 200, OM stanic celkem 90. Z DXů převažovali Japonci na 30m (asi 200 stanic), dále W a ZL rovněž na 30m.

Vysílání jsme ukončili ve čtvrtek 2.7. v 0430 UTC. V pátek 3.7. ve 2 hod. ráno jsme se nalodili na trajekt v Mytillini, dále následovalo 11 hod. plavby do Kavaly, z Kavaly po poledni odjezd busem směr Bratislava, kde jsme po perfektní rychlé jízdě byli již v sobotu ráno v 0830.

Ostatní minikomentáře - viz přiložené fotografie.

Děkujeme všem stanicím za zavolání, i těm co občas rušily (aspoň jsme si vylepšili filtry v uších,…) a těšíme se nsl z nějaké další IOTy.

Best 73s, OK2BOB.

Pozn.:
a) Jak se vlastně tento ostrov jmenuje? Má celkem 4 jména: Lesvos, Lesbos, Mytillini anebo Eressos. Pro „ své“ použití jsem si vybral Lesvos, protože tento název byl na tomto ostrově nejčastěji k vidění (nápisy, reklamy, suvenýry) a rovněž v seznamu IOTA (RSGB) se píše LESVOS.
b) K dotazům proč jsme při vysílání uváděli u svých značek /p, musím uvést, že jsem si všiml (hlavně u DL stanic), že většinou používají /p. Když jsem byl QRV z SV5 a poté z SV9, nepoužíval jsem /p (po oznámení informace v CEPTu). Před loňskou návštěvou Thassosu jsem učinil dotaz přímo na řecký povolovací orgán a bylo mně sděleno, že dle řeckých regulí mají CEPToví cizinci uvádět za svoji h.c. /p nebo /m. Zřejmě si to každá správa vykládá po svém,….
c) V jednom ze spotů (SV8/OK2BOB/p, 23.6.) z 6m byla informace, že 50MHz není pro cizince v SV povoleno. Od r.2006 je vysílání na 6m povoleno i pro CEPT, takže tato informace byla mylná. Mimochodem „dotyčná“ stanice se mně již e-mailem za svůj omyl omluvila,…

první menší zádrhel na hranicích HA-YU, večer si Srbové předávali více než hodinu službu a díky jim se vytvořily dlouhé kolony
  vítá nás Kavala
  s čekajícím trajektem
  po 5 hodinách plavby se blížíme k ostrovu Limnos
  qth vila Filoxenia s vertikálem na balkoně
  hamshack SV8/OK2BOB/p
  a SV8/OK2BC/p
  pláž v Anaxosu
  Molyvos
  Molyvoské uličky
  nad Molyvosem
  Mytillini (hlavní město Lesvosu)
  Vilda s delegátkou Julií organizuje večerní program
  cestou zpět jsme před Kavalou míjeli zamračený Thassos
  v polovině zpáteční cesty nás opět přivítala Kavala
  pláž v Mylovosu moc pláž nepřipomíná, spíše sbírku kamenů a oblázků všeho druhu