Radioamatérská expedice Thassos 2008

O radioexpedici na řecký ostrov Thassos (IOTA EU-174) jsem začal uvažovat na jaře letošního roku, kdy mně oslovil Milan , OK2HMF, zdali bych s ním nechtěl zajet vysílat na italskou Elbu. Katalogy různých cestovek nabízeli na Elbě různá QTH, přijatelné bylo QTH v kempu s ubytováním v karavanu. Nakonec jsme , ale zvolili jinou stranu Středomoří a to řecký ostrov Thassos a jednu brněnskou cestovku s termínem posledního zářijového turnusu.

Během jara se přihlásili další zájemci a tak v sobotu 20.9. se na  olomouckém vlakovém nádraží v 6 hod. ráno  sešlo  šest účastníků včetně pěti OK značek. Následovala cesta do Brna,odkud v 0900 vyrazil „náš“ autobus s dalšími turisty  (asi 40 cestujících) na 24 hodinovou cestu přes Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Bulharsko do řeckého přístavu Keramoti, kde jsme se nalodili na trajekt a po asi 45 min. plavbě,  za doprovodu a krmení racků, jsme přistáli v neděli 21.9. dopoledne  v hlavním městě ostrova  Thassos. Pak ještě zbývalo asi 40 km jízdy a již nás čekalo městečko Limenaria , místo našeho pobytu pro příštích deset dnů. K samotné cestě musím dodat, že byla nad očekávání příjemná,  probíhala s 20-30 min. zastávkami po každých třech hodinách jízdy, silnice byly v dobrém stavu , jen v Bulharsku autobus občas  „kodrcal“.

K našemu QTH v Limenarii musím napsat, že moc neodpovídalo fotografiím z katalogu.Byl to 3 podlažní dům v řadové zástavbě v ulici  kousek od centra města. Před domem vedla silnice a samozřejmě dráty el.vedení. Naštěstí naproti přes silnici (ulici) již nebyla zástavba, ale jakési zarostlé prostranství s pár olivami a plotem. Vzhledem k tomu, že majitel objektu nesouhlasil s instalací našich antén na střeše, použili jsme připravené rybářské biče  jako „držáky“ krátké LW 15m přímo na našem balkoně  (naštěstí jsme měli jedno větší apartmá v nejvyšším patře).Toto nouzové  řešení jsme druhý den zrušili a nahradili natažením LW 41m z balkonu do naproti zarostlého terénu. Jeden konec antény byl tedy na balkoně v 3.podlaží, dále vedla anténa pod dráty nn šikmo dolů a její konec byl cca 3-4m nad zemí. Tato LW 41m byla potom naší hlavní anténou v Limenarii.

Provoz jsme zahájili  v neděli 21.9. v 1618 utc na pásmu 7 MHz cw, kde mně po krátkém cq de SV8/OK2BOB/p zavolala stanice RK1PWA/3 a pak následovalo rutinní navazování spojení tempem 60 – 120 stanic za hodinu. V provozu se postupně střídali všichni operátoři expedice , využívali jsme pásma od 160 do 17m, a denně ráno jsme bývali na 3749 kHz před ranním OK-OM meteo kroužkem pro OK-OM stanice.

Zpestřením provozu bylo naše 3 denní vysílání z terénu. Zapůjčením auta na 3 dny jsme vyřešili uskutečnění výletu kolem ostrova s návštěvou různých zajímavých míst a také vysílání z lepšího QTH. Toto QTH jsme našli nad mořským útesem mezi Skala Marios a Skala Kallirachis na západě ostrova. Bylo vhodné hlavně z důvodu možnosti  připojení se na el.síť z blízkého domku. Jak jsme zjistili akumulátor vypůjčeného automobilu by stačil tak jen na provoz QRP. V tomto QTH (což bylo vlastně „odpočívadlo“ ) jsme pomocí rybařského biče nainstalovali drátový vertikál , který s MFJ 241E pracoval od 7 MHz výše a dále na další bič jsme umístili dipol pro pásmo 80m. Příjemným zážitkem pro nás byla návštěva Stavrose,SV7JKK,z Kavaly, který s námi předtím pracoval na 14MHz  a sdělil nám, že v sobotu 27.9. přijede na Thassos. No a poněvadž nemohl jet po jiné silnici  než po té u které jsme měli „mobilní“ QTH tak se  i se svým otcem zastavil u nás  na kus řeči.

Deset  dnů na Thassosu  uběhlo velmi rychle. Počasí nám přálo více pro vysílání než na koupání. I když voda v moři byl docela teplá, většinou vál nepříjemný chladný vítr a muselo se hledat místo v závětří. Přes den nepršelo, občas v noci byl „zahradnický“ deštík. Teplota ráno byla kolem 13 – 15°C, přes den 25°C. Statistika o navázaných spojeních říká , že jsme udělali cca 3500 QSOs .Thassos holt není  Swain Isl., navíc je doba  divného slunečního minima. Podmínky šíření na některých pásmech připomínaly provoz na 50 Mhz, volající stanice byla třeba silou S5 a v následující relaci po pár vteřinách silou S9 a opačně. Kdo si, ale chtěl udělat Thassos tak se na nás doufám dovolal. Pro zajímavost  z OK nás zavolalo 250 stanic a z OM 60 stanic.

Na závěr ještě naše výbava: IC706  (cw a ssb provoz), Kenwood TS2000 (digi provoz) a FT857 (záložní stanice), tuto výbavu „doplnili“ operátoři z Olomoucka:

Vilda, OK2BC (Horka nad Moravou)-  Milan ,OK2HMF (Šternberk)- Zdeněk, OK2VCR (Střelice u Uničova) spolu se synem SWL Zdeňkem – Franta , OK2PYD (Olomouc) a Bob, OK2BOB (Olomouc).

Jinak  viz mini fotogalerii k tomuto článku.

Díky všem kdo jste nás zavolali , anebo dali do DXclusteru. NSL při další IOTA expedici.

73,GL,  OK2BOB.

Fotografie z expedice

tento trajekt nás převezl z Keramoti na Thassos a zpět

nezbytný doprovod racků, v pozadí ostrůvek Thassospoulos

vítá nás Thassos

první kroky v Limenarii vedly do restaurace na uvítací schůzku. Zleva:OK2BC,OK2VCR-SWL,

OK2VCR a OK2PYD.

jedna z historických pecí - hutí na tavbu železa na jihu Limenarie

zodiac zhotovený z mramorových skulptur (jih Limenarie)

Zdeněk, OK2VCR očekává "deci" Metaxy (byl to, ale džus,...)

Vilda, OK2BC                                               pohled s balkonu (s ještě "nouzovou" antenou)

digi pracoviště SV8/OK2VCR                         klášter andělů na jihu Thassosu

OK2BOB a OK2HMF, východní pobřeží Thassossu

továrna na zpracování mramoru u Panagie      stavba vertikálu u Skaly Marios (BOB-HMF)

touto ulicí jsme chodili na pláž (asi 350m)        pohled na Limenarii od jihu

Franta SV8/OK2PYD                                   Milan SV8/OK2HMF

na tomto Milane neujedeš,...                           ostrov Kinira u vých. pobřeží Thassosu

OK2BC (v roli šoféra) a OK2BOB u Paradise Beach

včelí úly v pohoří Ipsario                               mramorový lom u Panagie

západní pobřeží                                                       OK2BC

QTH v Limenarii                                              naše druhé QTH/p

zleva  Vilda OK2BC a Stavros SV7JKK s otcem

o "stavební místa" v městečku Theologos není nouze

Milan, OK2HMF                                         anteny (drát. vertikál a dipol pro 80m) na druhém QTH/p