SV5/OK2OB na Rhodosu

Moje druhá návštěva Rhodosu po mnoha letech (kdy ještě neplatil pro nás v SV CEPT), byla tentokrát s rádiem, ale neplánovaně. "Mohla za to" soutěž s oplatky OPAVIA, kdy spolu se zasláním pěti čárkových kódů jsem odpovídal na otázku kolik oplatků Opavia se vejde při položení do vzdáleností Praha - La Palmas na Kanárech. No a moje odpověď a také odpověd XYL byla blízko správnému číslu a za to jsme "inkasovali" poukázky na zájezdy do různých destinací CK FISCHER. Bohužel ve všech jsme již byli a tak jsem z radioamatérského hlediska zvolil IOTu a také zemi DXCC: souostroví Dodecanese. Z katalogu jsem vybral co nejvhodnější QTH a to apartmánový dům Sokrates na samotě u městecka Afandou na severovýchodě ostrova Rhodos, asi 20 km jižně od hlavního města.

V úterý 12.10. (v ten den také kdysi dávno někam přijel Kolumbus, hi) po mezipřistání na ostrově Kos, jsme odpoledne dorazili do místa určení. QTH bylo skutečně dobré až na to (což návštevníci Řecka dobře znají), že bylo prakticky ze všech stran obklopeno silnoproudým vedením. Ještě před setměním jsem natáhl LW 41m asi 2m podél budovy a 3m od drátu 230V ve výšce cca 4m nad zemí. Bohužel majitel domu nebyl to odpoledne již k dispozici a zamčený přístup na střechu mně neumožnil instalovat vertikál z rybářského biče.

V 16:16 UTC (tedy v 19:16 místního času) jsem začal 8-denní QRV spojením s GW3JXN na 10 MHz a pak již následoval běžný IOTA pile up... Druhý den jsem kontaktoval majitele objektu s tím, že potřebuji mít dobrý příjem Radia Praha a potřebuji si dát anténu na střechu. (pozn. tuto "fintu" používám všude pro instalaci antén, raději neříkám, že chci vysílat...). Velice ochotně mi ukázal, že střecha je zamčená pouze fiktivně a ukázal mi jak se má zámek správně "obelstít" a že mám střechu k dispozici. Instalace skládacího 9m rybářského biče na kterém byl izolepou přichycen drát o délce 7m s jednou protiváhou rovněž v délce 7m proběhla tedy bez problému a zároveň jsem vylepšil i LW 41m, kterou jsem natáhl a upevnil pomocí provázku cca 1,5 m nad střechu a dále natáhl šikmo na plot u sousední zahrady. Více se již vylepšovat nedalo.

QRV jsem byl většinou 2-3 hodiny ráno a 2-3 hodiny navečer. Přes den jen tak v době okolo oběda, protože počasí na Rhodu bylo skutečne letní a i když bylo po sezóně a na jednoho "plážistu" připadlo cca 100m z 3km pláže bylo lépe být na pláži nebo na výletě než sedět u TCVRu. Co se týká CONDX, tak byly lepší na spodních pásmech, než na horních. I když západní pohoří bylo od QTH vzdáleno vzdušnou čárou 6 km mělo to zřejmě vliv na pásmo 160m. S tak bídnou anténou jsem pracoval na 160m s UA9, UN, UK8 a dokonce i s JL8GFB, ale problémem byla spojení s G, DL, OK, tedy se západem a středem EU. Podstatně lepší už to bylo na 80m, kde jsem wkd řadu DX stanic. Celkem jsem byl v 8 dnech pobytu QRV 40 hod. 50 min čistého času a wkd 2800 QSOs (z toho 2600 CW), QRV jsem ukončil 19.10.2004 v 04:29 utc na 10 MHz spojením s Vláďou, OK2BKV. Co se týká OK a OM stanic tak jsem jich wkd celkem 292 (240 OKs a 52 OMs). Nejaktivnější byl Josef, OK2BBJ s kterým jsem měl spojení na 7 pásmech.

A ješte pár slov k zařízení: IC706 out. 70W (vzhledem k mini zdroji), ant. člen MFJ941E, LW41m, 20m koaxu RG58, memory key, zdroj 13V/15A o váze 3 kg, sluchátka, sešit log (dle vzoru DJ6SI), to vše se vleze do pilotního kufříku jako příruční zavazadlo. Rybářské biče 9m a 8m dlouhé jsou v obalu, který mám přes rameno, rovnež jako příruční zavazadlo. Kdysi jsem poslal rybářský bič samostatně jako zavazadlo a na EA6 už jsem se s ním nesetkal, hi (při odletu z Brna). Druhý 8m bič se mi osvědčuje případně jako další anténa a hlavně mi slouží pri stavbě antén jako nosný prvek pro provázek při přenášení (i k zavěšení) přes (na) stromy (palmy), křoví, sloupy a pod.

8 dnů pobytu uběhlo velmi rychle, díky všem za zavolání a případné dání do DX clusteru. Těším se nsl z další IOTA lokality, bohužel sám nyní nevím ješte z jaké, hi.

Best 73's, cuagn de Bob, OK2BOB.